Gdy zapas wypadnie z kontenera

Często zdarza się podczas wyciągania z plecaka transportowego lub przygotowania sprzętu do lotu sytuacja, w której odbezpieczymy przypadkowo rączkę od RSH i zapas wypadnie z kontenera uprzęży, w której się znajduje.

 


 

Każdy pilot paralotni powinien sam sobie poradzić z tym problemem, gdyż nieraz, nie ma na startowisku osoby, która mogłaby się tym zająć. Znając podstawowe zasady ułożenia RSH w swojej uprzęży będziesz mógł sam zażegnać problem i cieszyć się lotem.

Pokrótce omówię kolejność ułożenia i zamknięcia RSH w kontenerze. Jedynym potrzebnym narzędziem jest krótka linka pomocnicza (około 20 cm). Powinna mieć grubość odpowiadającą grubości naszej zawleczki. W przypadku, gdy kontener twojej uprzęży ma dwie zawleczki, dobrze mieć dwie takie linki – ułatwi Ci to zamykanie wyłogów.

Ułożenie i zamknięcie RSH w kontenerze

Pierwszą czynnością jest przełożenie linki przez pętelkę, która jest wszyta w ostatni wyłóg. Następnie układamy taśmę łączącą zapas z uprzężą oraz linki, które są poza kontenerem wewnętrznym. Dopiero teraz układamy po kolei wyłogi, które najczęściej są ponumerowane. Jeżeli nie są, układamy tak, żeby nakładały się na siebie nie podwijając się.

Ułożenie i zamknięcie RSH w kontenerze

Taśma od rączki musi luźno wychodzić z kontenera, tak żeby nie blokowała się między wyłogami. Pamiętajmy!!! Taśmy od zawleczki muszą mieć krótszą długość od taśmy przymocowanej do kontenera wewnętrznego. W przeciwnym razie będziemy mieli poważny problem, by uwolnić zapasz uprzęży, gdyż podczas próby wyciągnięcia paki, będziemy szarpali za nią a nie za zawleczki. Sprawdźmy, czy wszystko działa i jeszcze raz ułóżmy po kolei wyłogi.

Wyciągnijmy linkę (linki) pomocniczą i zamocujmy rączkę na swoim miejscu.

Ułożenie i zamknięcie RSH w kontenerze

NAJLEPIEJ PRZEĆWICZYĆ WKŁADANIE ZAPASU DO SWOJEJ UPRZĘŻY POD OKIEM OSOBY, KTÓRA SIĘ NA TYM DOBRZE ZNA. ZAOSZCZĘDZI TO DUŻO CZASU W RZECZYWISTEJ SYTUACJI.

W przypadku gdy system hamujący rozwinie się, należy wykonać przełożenia zapasu!

Zdjęcia www.vario.aero